Onderzoek Communicatie Waterbodemprojecten

navigatie

Serieus omgaan met de omgeving in 7 stappen

Heldere en scherpe doelstellingen

Aanbevelingen: 

Besteed meer aandacht aan het formuleren van communicatiedoelstellingen voor een project.

Houd hierbij de volgende indeling aan:

  1. informatiedoelstellingen (doelgroepen krijgen informatie over probleem, project en/of proces);
  2. draagvlakdoelstellingen (waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen acceptatie en actief draagvlak);
  3. andere doelstellingen (informatie verkrijgen van betrokkenen t.b.v. planvorming, onderwerp op de agenda plaatsen).

Bij doelstellingen ten aanzien van draagvlak is het van belang om onderscheid te maken tussen acceptatie en actief draagvlak:

  • Acceptatie wil zeggen dat actoren (groep bewoners, organisatie of overheid) zich niet verzetten tegen de voorgenomen ingreep. Zij zijn tevreden over het proces van besluitvorming, ook al hadden zij liever een andere oplossing gezien.
  • Van actief draagvlak is sprake bij daadwerkelijke steun aan het project: de actor werkt actief mee, of is bereid openlijk zijn steun uit te spreken, of is bereid tot medefinanciering.
  • Het is overigens niet zo, dat draagvlak per definitie een grotere inspanning vereist dan acceptatie. Als een oplossing in overeenstemming is met de belangen van een actor, is het realiseren van draagvlak relatief eenvoudig.
    Dit onderscheid blijkt in de praktijk goed hanteerbaar. Het kan gebruikt worden om zo helder mogelijk te formuleren waaruit draagvlak moet bestaan, bij voorkeur zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld door aan te geven dat draagvlak moet blijken uit instemming met een document, door een minimaal aantal bezwaren, door financiering of door het uitspreken van openlijke steun.

    Neem in een communicatieplan ook doelstellingen op gericht op luisteren en het verwerken en terugmelden van signalen van betrokkenen. Bijvoorbeeld: "De communicatie van het project stimuleert bewoners om ideeën, klachten en opmerkingen aan de projectgroep kenbaar te maken. Zij ontvangen een adequate terugmelding, bij voorkeur binnen 1 maand."

    Toets de doelstellingen aan de hand van de volgende punten:

    1. is de communicatiedoelstelling specifiek voor een doelgroep en situatie;
    2. is de doelstelling geformuleerd in termen van de ontvanger;
    3. is de doelstelling toetsbaar;
    4. zijn er ook doelstellingen opgenomen die gericht zijn op luisteren en het verwerken en terugmelden van signalen van betrokkenen.

    Terug naar begin pagina