Onderzoek Communicatie Waterbodemprojecten

navigatie

Serieus omgaan met de omgeving in 7 stappen

Strategie bepalen

Aanbevelingen communicatiestrategie 

Er zijn geen standaardrecepten voor een optimale strategie voor waterbodemprojecten. Uit de projectanalyses en de gesprekken komen wel vier leidende principes naar voren, die voor zowel interactieve als niet-interactieve projecten gelden.
Die leidende principes zijn:
a. In een vroeg stadium met communicatie beginnen;
b. Goed luisteren door de projectorganisatie;
c. Continue communiceren;
d. Zorgvuldig communiceren.

Een communicatiestrategie is meer dan een opsomming van doelen, doelgroepen en communicatiemiddelen. Hieronder vindt u een checklist met een aantal overwegingen die een rol spelen bij communicatie over waterbodemprojecten.

Laat het tijdspad van communicatie en planproces niet uitsluitend bepalen door inhoudelijke overwegingen, maar kijk ook uit oogpunt van communicatie naar de tijdsplanning.

Besteed aandacht aan mogelijke crisiscommunicatie. Vorm een pool van medewerkers die kunnen worden ingeschakeld voor crisiscommunicatie.

Checklist communicatiestrategie
De basis voor een communicatiestrategie zijn uiteraard beschrijvingen van:
1. de communicatiedoelstellingen;
2. de actoren/doelgroepen;
3. de boodschap.

Daarnaast zijn de volgende aandachtspunten van belang:

  1. luisteren: afspraken over het opvangen van signalen uit de omgeving
    (wijze van luisteren, verwerken, terugmelden, registreren);
  2. manier waarop dialoog wordt vormgegeven;
  3. transparantie van het proces, wat zijn belangrijke stappen/besluiten in het proces, hoe wordt hierover duidelijkheid gegeven, hoe wordt verantwoording gegeven van genomen besluiten;
  4. interactiviteit: zijn er mogelijkheden voor een interactief proces, wat zijn daarvoor randvoorwaarden en spelregels, wat mogen betrokkenen verwachten;
  5. tijdsplanning: op welke momenten is tijd nodig voor communicatie, op welke momenten is tijdsdruk gewenst of noodzakelijk, wat zijn voor communicatie belangrijke momenten;
  6. intensiteit: op welke momenten en voor welke doelgroepen is intensieve communicatie nodig;
  7. continuïteit: zit er voldoende regelmaat in de communicatieplanning;
  8. bereikbaarheid: hoe is de bereikbaarheid van het project voor de omgeving geregeld;
  9. belangen: op welke wijze wordt informatie over de verschillende belangen bij een project uitgewisseld, hoe wordt de achterban van actoren hierbij betrokken;
  10. bestuur: hoe krijgt de communicatie met de bestuurlijke omgeving vorm, welke afspraken worden gemaakt over communicatie met vertegenwoordigende organen;
  11. monitoring: op welke wijze vindt monitoring plaats, welke criteria worden gehanteerd, hoe worden deze in het project besproken;
  12. nazorg: welke afspraken zijn nodig over communicatie na afloop van het project;
  13. crisiscommunicatie: wat zijn mogelijke risico's die gevolgen hebben voor communicatie, welke afspraken worden hierover gemaakt.

Deze checklist kan worden gebruikt om invulling te geven aan een communicatiestrategie voor een waterbodemproject, of om een (concept)communicatieplan te toetsen.

Terug naar begin pagina