|
|
|
Leg in de beginfase, bij voorkeur in het communicatieplan, een beperkt aantal hanteerbare ijkpunten vast voor het beoordelen en eventueel bijsturen van de communicatie.
Geef aan:
- moment (gerelateerd aan belangrijke momenten in het planproces),
- methode van informatieverzameling (bijvoorbeeld registreren van opkomst en aard van de vragen op informatiebijeenkomsten)
- en beoordelingscriteria (zie checklist).
Maak hierover afspraken tussen projectleider en communicatiemedewerker en voer deze uit.
Uit het onderzoek is een aantal criteria naar voren gekomen die in de praktijk worden gebruikt voor het beoordelen van het resultaat van communicatie over waterbodemprojecten:
Belangstelling voor/betrokkenheid bij het project (kwantitatief)
- opkomst
op informatie- en inspraakbijeenkomsten; deze kan echter niet eenduidig
geïnterpreteerd worden: een hoge opkomst is niet per definitie
een teken van succes, een lage opkomst niet perse een mislukking;
- bezoekersaantallen bij een informatiecentrum, en de aard van de bezoekers;
- een blijvend grote belangstelling voor het project.
Belangstelling voor/betrokkenheid bij het project (kwalitatief)
- de sfeer op de bijeenkomsten;
- hoeveelheid en aard van de vragen op bijeenkomsten (ook in de pauze en na afloop!), bij bezoeken aan informatiecentra, via de telefoon, etc;
- de mate waarin (markt)partijen bereid zijn informatie te geven;
- de
mate waarin partijen meedenken/zelf met oplossingen komen.
Mate van inhoudelijke inbreng
- hoeveelheid
opmerkingen en ideeën waar in het project daadwerkelijk iets mee
is gedaan;
- wijzigingen in het plan als gevolg van inbreng vanuit de omgeving (kwantiteit en kwaliteit).
Formele instemming of bezwaren
- aantal en aard van bezwaren;
- instemming met document;
- sluiten van convenant.
Direct oordeel van betrokkenen over het project
- unaniem advies van klankbordgroep en/of stuurgroep;
- reacties waarin betrokkenen aangeven tevreden te zijn over communicatie, waardering voor het feit dat Rijkswaterstaat doet wat is afgesproken.
Terug naar begin pagina |
|